D. Mobiliteit
Kosten infrastructuur A9
Nadat het project omlegging A9 door Rijkswaterstaat is opgeleverd heeft de gemeente tot taak de aan de gemeente over te dragen overkappingen in te richten en alle gerealiseerde gemeentelijke objecten in beheer te nemen. Dit betreft met name de inrichting van de drie overkappingen Oude Dorp, Stadshart en Meander; de Bomenbrug, de Meanderbrug, de Colijnbrug en een rioolgemaal. De overkappingen zelf worden aangelegd en gefinancierd door Rijkswaterstaat. De inrichting van de overkappingen komt ten laste van de gemeente, waarbij zij aangetekend hebben dat RWS groencompensatie financiert tot een maximum van € 1,1 mln. (ex BTW). De inrichtingskosten worden – zoals eerder gemeld - voorlopig geraamd op € 6 a € 8 miljoen, waarvoor, nadat de plannen zijn opgesteld, kredietaanvragen zullen worden voorgelegd. Exactere ramingen volgen later in 2025 bij de perspectiefnota 2026.
De realisatie van de project A9 Badhoevedorp-Holendrecht is vertraagd met ruim een jaar. Dat zal leiden tot extra kosten voor de begeleiding van het project A9 door de ambtelijke organisatie voor omgevingsmanagement, communicatie, vergunningen etc. Voor de periode 2025-2028 wordt verwacht hiervoor circa € 1,8 miljoen benodigd te hebben.
Areaalvergroting A9
Door de levering van de diverse objecten vanuit het project A9 (zijnde drie overkappingen; dekken Oude Dorp, Stadhart en Bovenlandpad) is sprake van areaalvergroting. De extra beheerslasten daarvan zijn nog niet verwerkt in de begroting. Deze zijn afhankelijk van het ontwerp en inrichting van de dekken. Naar verwachting komen de ontwerpen voor de dekken in 2025 gereed, waarna een inschatting voor de beheerslasten kan worden gemaakt.
Stadshart
Het programma Stadshart heeft nog twee lopende grondexploitaties: Mr.G.Groen van Prinstererlaan 114 en Rembrandthof. De grondexploitaties van de Bioscoop en Townhouse zijn per 31 december-2024 afgesloten. Townhouse is volgens planning afgerond. Voor de bioscooplocatie was de grondexploitatie specifiek op het plan van Pathé geënt, omdat dit geen doorgang vindt is deze afgesloten. Momenteel worden alternatieven onderzocht, wanneer deze kansrijk zijn zal een nieuwe grondexploitatie voor deze locatie worden vastgesteld.
Niet alle deelprojecten behorende bij de uitwerking van de ruimtelijke kaders Stadshart zijn ondergebracht in een grondexploitatie. De kosten van herinrichting van de openbare ruimten, inclusief de pleinen worden nader geconcretiseerd en bij actualisatie samen met de inrichtingsplannen aan de raad voorgelegd.
Capaciteit kruispunten Amstelveen-zuid
Als gevolg van diverse gebiedsontwikkelingen in Amstelveen-zuid (zoals Legmeer, De Scheg, Bovenkerkerwegzone, BTAZ), Aalsmeer (zoals Oosteinderdriehoek) en de rest van de zuidflank van de regio lopen diverse kruispunten in Amstelveen-zuid tegen capaciteitsgrenzen aan. Om deze kruispunten toekomstvast en robuust in te richten zijn grote investeringen nodig. Hier wordt in de begroting rekening mee gehouden in de vorm van een kapitaallastenbudget. Gedacht moet worden aan enkele tunnels voor langzaam verkeer, grootschalige herinrichting van kruispunten en misschien ook ongelijkvloerse auto-oplossingen.
Conclusie mobiliteit
Het belang van grote projecten voor de Amstelveense samenleving is duidelijk. Naast uitgaven voor de projecten zelf leidt dit ook tot een middelenvraag voor ambtelijke kosten. Vervolgens moet na afronding van de projecten de structurele last voor bijvoorbeeld groenonderhoud en wegen worden ingevlochten in de gemeentebegroting.
Bij de concrete vormgeving zijn tal van afwegingen aan de orde die tot een substantiële middelenvraag kunnen leiden. Zodra meer duidelijkheid bestaat over concrete projectkosten worden deze via Perspectiefnota of afzonderlijke voorstellen aan de raad voorgelegd.
Gelet op de aard en omvang van de projecten vinden wij een extra risicobuffer van € 5 miljoen reëel.