Afvalstoffenheffing
Toelichting
De lasten zijn per saldo € 248.000 hoger dan begroot. De kosten in 2024 zijn over de hele linie sterk gestegen door de in de contracten afgesproken inflatiecorrecties. Verder worden de ondergrondse containers twee keer per jaar gereinigd en gekeurd. De schoonmaakronde van 2023 is grotendeels in 2024 uitgevoerd, wat ook tot meer kosten heeft geleid.
De kosten voor het verwerken van restafval zijn sterk gestegen door het moeten shredderen van het restafval (€ 42 per ton). De prijzen van het transport van afval naar verwerkers en het nascheiden van grofafval zijn sterker gestegen dan de 8% indexatie die de gemeente voor de uitgaven heeft verwerkt.
De inkomsten buiten de heffingen zijn € 365.000 lager doordat de begrote inkomsten zijn gebaseerd op een jaar waarin de opbrengsten van de verkoop van papier & karton en metalen erg hoog waren. Door de fluctuerende prijzen van papier & karton en metaal kunnen deze opbrengsten niet elk jaar gerealiseerd worden. Bij de eerstvolgende perspectiefnota wordt voorgesteld hoe de inkomsten nauwkeuriger geraamd kunnen worden, waarbij een meer conservatieve benadering zal worden gehanteerd.
De egalisatievoorziening is niet toereikend om het tekort voor 2024 te dekken. Naast dat er € 481.000 meer wordt onttrokken uit de egalisatievoorziening dan begroot, wordt nog € 110.000 ten laste van het rekeningresultaat genomen. In de Perspectiefnota 2026 wordt aangegeven wat dit betekent voor het jaar 2025 en de tariefbepaling voor 2026.
Financieel overzicht
De concrete toepassing van de hiervoor omschreven uitgangspunten leidt tot onderstaand financieel overzicht.
HUISHOUDELIJK AFVAL | Begroting 2024 | Begroting 2024 | Rekening 2024 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
bedrag x € 1.000 | Primitief | incl. wijzigingen | ||||
1a. lasten | 11.331 | 11.375 | 11.623 | |||
1b. baten, exclusief heffingen | -2.198 | -1.927 | -1.562 | |||
1c. verrekening met voorziening | -520 | -376 | -857 | |||
1. taakveld huishoudelijk afval (netto kosten) | 8.612 | 9.071 | 9.204 | |||
2a. straatvegen | 610 | 610 | 610 | |||
2b. kwijtschelding | 414 | 414 | 422 | |||
2c. handhaving | 193 | 193 | 193 | |||
2d. overhead | 2.507 | 2.664 | 2.633 | |||
2e. BTW | 1.109 | 1.296 | 1.308 | |||
2. Overige toe te rekenen kosten | 4.833 | 5.177 | 5.166 | |||
3. Totaal voor huish. afval relevante kosten | 13.446 | N | 14.249 | N | 14.371 | N |
4a. opbrengst | -11.846 | -12.340 | -12.350 | |||
4b. evt. tariefvoorstel | 0 | 0 | 0 | |||
4c. Opbrengst afvalstoffenheffing | -11.846 | V | -12.340 | V | -12.350 | V |
5. Saldo kosten -/- heffing | 1.600 | N | 1.909 | N | 2.021 | N |
6. Dekkingspercentage | 88,1% | 86,6% | 85,9% |