Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium.
In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving.
Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 11 december 2024 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 4,15 miljoen. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV van oktober 2024.
Bevinding
Het college stelt vast dat de omvang van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties die niet rechtmatig tot stand zijn gekomen € 4,94 miljoen bedraagt. Dit is hoger dan de daarvoor gestelde grens van € 4,15 miljoen.
Van de niet rechtmatig tot stand gekomen verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties is volgens het college overigens een bedrag van € 0,77 miljoen acceptabel op basis van door de gemeenteraad vastgestelde afspraken.
Criteria (bedrag x € 1) | |
---|---|
A. Begrotingscriterium: | Fout |
1A. Overschrijding lasten programma's | |
- geen- | |
1B. Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten) | |
Facilitaire projecten & bedrijfsmiddelen | 38.700 |
2. Ongeautoriseerde reservemutaties | |
Reserve dekking kapitaallasten gronden (overschrijding onttrekking reserve) | 759.000 |
Reserve dekking kapitaallasten verkeer/vervoer & reserve monumentenzorg (overschrijding onttrekking reserve) | 14.000 |
3. Overschrijding van baten en/of onderschrijding van laten en baten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of te laat aan de raad zijn gemeld | |
- geen bevindingen- | |
Totaal begrotingsonrechtmatigheden | 811.700 |
4. Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel 1 en 2) dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee vooraf als acceptabel is geduid. | 773.000 |
De niet-acceptabele begrotingsoverschrijdingen worden inhoudelijk in de rechtmatigheidsverantwoording en in de paragraaf bedrijfsvoering toegelicht. | 38.700 |
B. Voorwaardencriterium: | |
5. Inkopen ten onrechte niet Europees aanbesteed | 4.126.900 |
C. M&O criterium: | |
- geen bevindingen- | |
Totaal van onrechtmatigheden | 4.938.600 |
Waarvan acceptabel | 773.000 |
Waarvan niet-acceptabel | 4.165.600 |
De geconstateerde afwijkingen betreffen:
• Overschrijding van begrotingsposten (€ 812.000)
• Niet Europees aanbesteden van opdrachten (€ 4.127.000).
In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie wordt ondernomen om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.