Financieel overzicht
bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Saldo | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 2023 | Primitief | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | 2024 |
0.4 Ondersteuning organisatie | -39.467 | -46.844 | 84.146 | 37.535 | -46.611 | 70.465 | 33.765 | -36.699 | 9.912 |
Totaal saldo van baten en lasten | -39.467 | -46.844 | 84.146 | 37.535 | -46.611 | 70.465 | 33.765 | -36.699 | 9.912 |
Reservemutatie | -1.314 | 3.114 | 12.838 | 16.221 | 3.383 | 23.373 | 16.669 | -6.703 | -10.086 |
Resultaat | -40.782 | -43.729 | 96.984 | 53.755 | -43.229 | 93.837 | 50.435 | -43.402 | -174 |
Overhead (algemeen)
Een betrouwbare bedrijfsvoering is één van de vier pijlers onder het Amstelveense financiële beleid. Daarbij is al een reeks van jaren een leidend principe; ‘Het gemeentebestuur bepaalt wat er gebeurt en de organisatie is verantwoordelijk voor de uitvoering, hoe het gebeurt'. Het gaat om het optimaal laten functioneren van bestuurlijke en ambtelijke verantwoordelijkheden binnen de budgettaire kaders en randvoorwaarden.
De verantwoordelijkheid over de bedrijfsvoering gaat verder dan enkel ‘op de winkel passen’. De organisatie is continu in ontwikkeling om te blijven voldoen aan maatschappelijke en bestuurlijke verwachtingen. Een moderne, wendbare en 24/7 bereikbare organisatie is kapitaalintensiever en brengt nieuwe werkwijzen met zich mee. Daarbij bedient de uitvoeringsorganisatie AA naast het Amstelveense gemeentebestuur ook het gemeentebestuur van Aalsmeer. Basis voor de huidige bedrijfsvoeringssystematiek is de nota ‘Risico-, reserve- en activabeleid Amstelveen 2021’ en de notitie ‘Financiële Bedrijfsvoeringssystematiek Amstelveen 2023’.
Voorgaande betekent dat problemen in de bedrijfsvoering (die niet samenhangen met bestuurlijke initiatieven of vraagstellingen) worden opgelost op ambtelijk niveau door het verantwoordelijk management. Financieel-beheersmatig heeft zich dit vertaald in taakstellende budgetten voor de bedrijfsvoering met als sluitstuk een bedrijfsvoeringsfonds die onder de hoede van de Directie valt. Het totaal van alle bedrijfsvoeringsfondsen na aftrek van overlopende verplichtingen, mag niet het plafond van 5% van de totale apparaatskosten overschrijden. Als op rekeningbasis blijkt dat het vastgestelde maximum is overschreden wordt bij de eerstvolgende Perspectiefnota concreet voorgesteld hoe hiermee om te gaan.
Deze verantwoordelijkheid is met een volume van € 150 miljoen over een meerjarig tijdperk goeddeels uit te voeren. Het biedt ook de mogelijkheid om incidenteel tegenvallers op te vangen of bedrijfsmatige noodzakelijke aanpassingen in te passen. Een grote gemeenschappelijke opgave voor beide gemeentebesturen Aalsmeer en Amstelveen is het Uitvoeringsprogramma ICT met daarin de vervanging van het Zaaksysteem. In 2024 is binnen de bedrijfsvoering afgerond € 1,2 miljoen vrijgemaakt voor dit dossier met hoge urgentie.
Bestuurlijk sluitstuk is een financiële verantwoording op concernniveau in de jaarstukken. Deze verantwoording bevat:
- Een overzicht dat inzicht geeft in het totaalbedrag van de apparaatskosten en de belangrijkste samenstellende delen daarvan;
- De stand en ontwikkeling van het bedrijfsvoeringsfonds voor en na aftrek van overlopende verplichtingen, alsmede een toelichting hierop.
De waarde en het bestaansrecht van de bedrijfsvoeringsfondsen is als volgt samen te vatten:
- Logisch sluitstuk van een systematiek van taakstellende budgetten voor de bedrijfsvoering.
- Behulpzaam om problemen binnen de bedrijfsvoering op te lossen, inclusief concerndenken.
- Biedt flexibiliteit over de jaargrens heen (fasering/egalisatie).
- Biedt prikkel om binnen budgetten te blijven.