4 Baten en lasten

4.3 Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Structurele en eenmalige middelen

BBV onderscheid structureel en incidenteel
In BBV artikelen 19-c en 28-c is bepaald dat in de toelichting op het overzicht van baten en lasten bij de begroting en bij de jaarrekening een overzicht van incidentele baten en lasten wordt gevoegd. In de toelichting bij het BBV staat dat voor een nadere invulling van het begrip incidenteel kan worden gedacht aan baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Het BBV geeft echter geen scherpe definitie wat incidenteel (of structureel) inhoudt en laat ruimte aan gemeenten omdat dit past bij de eigen beoordeling van de lokale omstandigheden (principle based). Dit is nader uitgewerkt in de verordening 212.

Aanvullende notitie "Structurele en incidentele baten en lasten"
De notitie van de commissie BBV gaat nader in op de begrippen "incidenteel" en "structureel" en biedt uitgewerkte voorbeelden. In de begroting moet een limitatief overzicht van de incidentele baten en lasten worden gegeven.

Het BBV geeft geen scherpe definitie wat incidenteel of structureel is. Van belang voor het bepalen en tonen ervan is of de incidentele lasten en/of baten van materiële omvang zijn. Het zijn vooral de uitschieters die er echt toe doen. Hierbij kan gedacht worden aan een eenmalige extra legesopbrengst vanwege een groot en bijzonder project, boekwinst bij de verkoop van tafelzilver of een winst dan wel verlies in het grondbedrijf.

Daarbij dient opgemerkt te worden dat voor een structureel begrotingsevenwicht de structurele lasten altijd gedekt dienen te worden door structurele baten. Incidentele lasten mogen zowel door incidentele als door structurele baten gedekt worden.  

Structurele en incidentele reservemutaties
In beginsel wordt iedere aanwending van de reserves beschouwd als een incidentele bate. Er zijn echter reserves waarvan jaarlijks een bepaald bedrag ten gunste van de exploitatie komt. Dit betreft voor de gemeente Amstelveen de dekking van de (kapitaal)lasten van investeringen.

In deze gevallen gaat het over een tijdvak van meer dan drie jaar. De looptijd is gelijk aan de afschrijvingstermijn van de investeringen. In dit geval kan bij inzet van deze reserves worden gesproken van structurele dekkingsmiddelen.

Structureel evenwicht
De commissie BBV doet de aanbeveling om het structurele begrotingssaldo te presenteren volgens een in notitie "Structurele en incidentele baten en lasten" opgenomen voorbeeld.

Eind 2024 heeft de commissie een geactualiseerde notitie uitgebracht. Dit bevat 1 nieuw aspect: Het surplus van de algemene reserve dat niet nodig is voor het afdekken van risico’s (weerstandscapaciteit) mag met ingang van 1 januari 2024 jaarlijks maximaal 10% worden ingezet voor het dekken van structurele lasten. De solvabiliteit moet bij het inzetten van de algemene reserve wel minimaal 20% blijven. De inzet van de algemene reserve wordt als structurele baat bestempeld en is daarmee ook een uitzondering dat reservemutaties incidenteel zijn. Het weerstandsvermogen moet naar het oordeel van de toezichthouder voldoende zijn. Dit betekent dat het moet zijn gebaseerd op een adequate risico-inventarisatie. De structurele onttrekkingen aan de algemene reserve moeten worden opgenomen in het overzicht van structurele reservemutaties. Amstelveen maakt geen gebruik van deze mogelijkheid.

In de Perspectiefnota en in de begroting wordt de raad jaarlijks geïnformeerd over het structurele evenwicht. Het meest recente overzicht betreft de begroting 2025 . Uit het volgende totaaloverzicht blijkt dat de begroting 2025 meerjarig structureel in evenwicht is.

BEGROTING 2025

Minus bedrag is overschot (baten>lasten)

bedrag x € 1.000

2025

2026

2027

2028

Saldo baten en lasten

-3.729

14.952

-9.499

-15.240

Mutaties reserves

1.701

2.830

5.648

14.221

Saldo na bestemming

-2.028

17.782

-3.851

-1.019

Waarvan incidenteel saldo

-2.028

17.782

-3.851

-1.019

Structureel saldo

0

0

0

0

Overzicht incidentele baten en lasten per programma in de jaarrekening
Zoals in de notitie van de commissie BBV staat vermeld zijn structurele lasten en baten de regel en incidentele lasten en baten de uitzondering. Daarnaast geeft het BBV geen scherpe definitie van wat incidenteel en structureel is.

De begroting 2025 is meerjarig structureel in evenwicht. In de perspectiefnota die in juli 2025 aan de raad wordt aangeboden staat een nieuwe meerjarige prognose opgenomen. Deze jaarrekening is een tussenstation waarin een overzicht van de belangrijkste incidentele baten en lasten per programma wordt gespecificeerd. Dit betreft zowel verwachte als gerealiseerde lasten en baten. Minder belangrijke posten staan als totaalbedrag vermeld.

Op een begrotingsvolume van minimaal € 300 miljoen vormen de incidentele lasten en baten een beperkt deel. Voor het overzicht per programma wordt het volgende verondersteld (Financiële verordening 212):

  • de in de begroting toegekende incidentele baten en lasten zijn volledig benut;
  • alle bestemmingsreserves zijn incidenteel met uitzondering van "dekking kapitaallasten";
  • winstafdrachten worden apart beoordeeld;
  • het rekeningresultaat is incidenteel;
  • indien het inzicht wordt vergroot door een individuele post te benoemen wordt deze in het overzicht verwerkt en toegelicht. Dit zal vooral gelden als de begrotingspost minimaal € 3 miljoen bedraagt (1% van het structureel begrotingsvolume)

bedrag x € 1.000

begroting

begroting

rekening

rekening

Omschrijving

lasten

baten

lasten

baten

Sociaal domein

Saldo baten en lasten

126.498

34.790

124.097

35.514

Mutaties reserves

0

28

0

28

Saldo na bestemming

126.498

34.819

124.097

35.542

Waarvan incidenteel Jeugd

5.028

0

4.155

0

Waarvan incidentele reservemutaties

0

28

0

28

Waarvan overig incidenteel (saldo)

15.326

5.386

15.326

5.386

Structureel saldo

106.144

29.404

104.616

30.128

bedrag x € 1.000

begroting

begroting

rekening

rekening

Omschrijving

lasten

baten

lasten

baten

Onderwijs en ontplooiing

Saldo baten en lasten

39.238

6.831

38.009

7.426

Mutaties reserves

3.856

8.953

3.129

7.525

Saldo na bestemming

43.094

15.783

41.138

14.951

Waarvan incidentele reservemutaties

3.864

7.098

3.864

4.468

Waarvan overig incidenteel (saldo)

4.433

-6.441

4.433

-3.811

Structureel saldo

34.796

15.126

32.840

14.294

bedrag x € 1.000

begroting

begroting

rekening

rekening

Omschrijving

lasten

baten

lasten

baten

Economie en duurzaamheid

Saldo baten en lasten

2.656

2.448

2.619

2.473

Mutaties reserves

300

78

300

78

Saldo na bestemming

2.956

2.526

2.919

2.550

Waarvan incidentele reservemutaties

0

78

0

78

Waarvan incidenteel (saldo)

311

-721

311

-721

Structureel saldo

2.644

3.169

2.607

3.194

bedrag x € 1.000

begroting

begroting

rekening

rekening

Omschrijving

lasten

baten

lasten

baten

Openbare ruimte

Saldo baten en lasten

61.775

36.500

60.096

35.813

Mutaties reserves

22.855

17.872

20.107

13.222

Saldo na bestemming

84.630

54.372

80.203

49.035

Waarvan incidentele reservemutaties

15.610

15.323

15.601

12.213

Waarvan incidenteel (saldo)

-5.105

-11.062

-5.095

-7.952

Structureel saldo

74.124

50.111

69.697

44.774

bedrag x € 1.000

begroting

begroting

rekening

rekening

Omschrijving

lasten

baten

lasten

baten

Ruimtelijke ontwikkeling

Saldo baten en lasten

40.429

35.976

28.417

23.806

Mutaties reserves

10.354

6.811

10.228

6.283

Saldo na bestemming

50.782

42.787

38.645

30.088

Waarvan incidenteel winst grondexploitaties

3.643

1.370

Waarvan incidentele reservemutaties

9.605

3.558

9.605

1.930

Waarvan incidenteel (saldo)

13.669

3.378

13.669

5.005

Structureel saldo

27.509

32.209

15.371

21.783

bedrag x € 1.000

begroting

begroting

rekening

rekening

Omschrijving

lasten

baten

lasten

baten

Bestuur, bevolking en veiligheid

Saldo baten en lasten

23.089

2.963

22.574

3.147

Mutaties reserves

0

105

37

44

Saldo na bestemming

23.089

3.068

22.611

3.191

Waarvan incidentele reservemutaties

0

105

37

44

Waarvan incidenteel (saldo)

799

-5

763

56

Structureel saldo

22.290

2.968

21.812

3.091

bedrag x € 1.000

begroting

begroting

rekening

rekening

Omschrijving

lasten

baten

lasten

baten

Bestuur, bevolking en veiligheid

Saldo baten en lasten

23.089

2.963

22.574

3.147

Mutaties reserves

0

105

37

44

Saldo na bestemming

23.089

3.068

22.611

3.191

Waarvan incidentele reservemutaties

0

105

37

44

Waarvan incidenteel (saldo)

799

-5

763

56

Structureel saldo

22.290

2.968

21.812

3.091

bedrag x € 1.000

begroting

begroting

rekening

rekening

Omschrijving

lasten

baten

lasten

baten

Bedrijfsvoering

Saldo baten en lasten

84.146

37.535

70.465

33.765

Mutaties reserves

12.838

16.221

23.373

16.669

Saldo na bestemming

96.984

53.755

93.837

50.435

Waarvan incidentele reservemutaties

10.612

13.191

21.102

13.639

Waarvan incidenteel (saldo)

23.960

-2.134

13.469

-2.583

Structureel saldo

62.412

42.699

59.266

39.378

bedrag x € 1.000

begroting

begroting

rekening

rekening

Omschrijving

lasten

baten

lasten

baten

Algemene dekkingsmiddelen

Saldo baten en lasten

5.970

214.721

3.316

216.241

Mutaties reserves

8.000

8.400

8.000

8.400

Saldo na bestemming

13.970

223.121

11.316

224.641

Waarvan incidenteel lokaal werkbudget Oekraïne

10.000

10.309

10.000

10.719

Waarvan incidenteel schatkistbankieren

3.800

3.969

Waarvan incidentele reservemutaties

8.000

11.100

8.000

11.100

Waarvan overig incidenteel (saldo)

-21.620

-10.091

-21.620

-10.091

Structureel saldo

17.590

208.004

14.937

208.944

bedrag x € 1.000

begroting

begroting

rekening

rekening

Omschrijving

lasten

baten

lasten

baten

Totaal

Saldo baten en lasten

383.800

371.764

349.592

358.185

Mutaties reserves

58.203

58.467

65.174

52.249

Saldo na bestemming

442.003

430.231

414.766

410.434

Waarvan incidentele reservemutaties

47.692

50.480

58.209

43.500

Waarvan incidenteel (saldo)

46.802

-3.938

35.411

1.349

Begrotingsaldo/Rekeningresultaat incidenteel

-11.772

-4.332

Structurele baten en lasten

359.282

383.689

325.478

365.586

Structureel saldo

24.406

40.108

Toelichting individuele posten groter dan € 3 miljoen.
1. Sociaal domein - jeugd
In de Perspectiefnota 2024 is voor de jaren 2024 en 2025 € 4,1 miljoen incidenteel toegekend voor maatwerk dienstverlening 18-. In de tweede tijdvakrapportage 2024 is aanvullend € 0,9 miljoen incidenteel toegekend voor 2024. Dit betreft aanvullende incidentele mutaties op een structureel budget. In de rekening 2024 is bij de jaaropmaak minder besteed dan begroot. Dit verklaart waardoor het bedrag in de kolom "rekening lasten" lager is dan het incidenteel begrote budget.

5. Ruimtelijke ontwikkeling - grondexploitaties
Deze post wordt conform de verordening 212 standaard opgenomen in het overzicht. De winstafdrachten zijn in werkelijkheid lager dan begroot. Een nadere toelichting staat beschreven in hoofdstuk 2 op programma 5.

8. Algemene dekkingsmiddelen - lokaal werkbudget Oekraïne
Op programma 8 wordt de bijdrage uit de algemene reserve verantwoord ter dekking van de kosten die gemaakt worden voor de opvang van Oekraïense ontheemden (€ 10 miljoen).

De vergoeding die het Rijk verstrekt voor de opvang van de ontheemden wordt eveneens verantwoord op dit programma. De werkelijke inkomsten blijken bij het opmaken van de jaarstukken ongeveer € 0,4 miljoen hoger dan begroot.

8. Algemene dekkingsmiddelen - schatkistbankieren
De vergoeding die de gemeente ontvangt over uitgezette middelen via schatkistbankieren is begroot op € 3,8 miljoen. In werkelijkheid is de vergoeding over de liquide middelen iets hoger dan begroot.

Deze pagina is gebouwd op 05/06/2025 13:45:56 met de export van 05/06/2025 13:42:51