Analyse afwijkingen begroting (na wijziging) en jaarstukken
In BBV artikel 28-a is bepaald dat in de toelichting op het overzicht van baten en lasten bij de begroting en bij de jaarrekening een analyse van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de jaarstukken wordt gevoegd. In onderdeel “A Jaarverslag” staat per programma een uitvoerige specificatie van afwijkingen.
Volgens de begroting na wijziging wordt een onttrekking aan de algemene reserve van € 11,8 miljoen verwacht. Een opbouw van dit bedrag in hoofdlijnen staat in het algemeen beeld. De daadwerkelijke onttrekking aan de algemene reserve valt lager uit, namelijk € 4,3 miljoen.
Een uitgebreide toelichting van dit positieve resultaat ad € 7,4 miljoen staat in het hoofdstuk “programmaverantwoording”.
Hierna volgt een overzicht van de grootste afwijkingen ten opzichte van de begroting met een minimale omvang van € 300.000 (1% van het structureel begrotingssaldo). Daarnaast worden enkele kleinere afwijkingen gemeld als die samenhangen met een beslispunt in deze rekening.
Programma/onderwerp (bedrag x € 1.000) | saldo | programma | Fasering* | Fasering** |
---|---|---|---|---|
Saldo begroting | -11.772 | |||
Saldo rekening | -4.332 | |||
A. Te verklaren verschil tussen begroting en rekening | 7.440 | |||
Afwijkingen groter dan € 300.000 (of beslispunt): | ||||
Samenkracht en burgerparticipatie | 725 | 1 | ||
Lokaal werkbudget Oekraïne - opvanglocaties/hotels | 1.115 | 1 | ||
Arbeidsparticipatie | 425 | 1 | ||
Jeugdhulp | 530 | 1 | ||
Lokaal werkbudget Oekraïne* | 43 | 2 | 43 | |
Transitiekosten fusie Myra/MHC * | 245 | 2 | 245 | |
Onderwijsbeleid | 612 | 2 | ||
Schoonhouden buitenruimte | -585 | 4 | ||
Huishoudelijk en bedrijfsafval (481K nadeel vervalt in def.versie) | -316 | 4 | ||
Milieuvergunningen | 421 | 4 | ||
Verkoop Ouderkerkerlaan 150 | -600 | 5 | -600 | |
Onderhoud gebouwen | -324 | 5 | ||
Energiebesparende maatregelen* | 75 | 5 | 75 | |
Parkeeropbrengsten | 788 | 5 | ||
Grondexploitatie de Loeten | -1.400 | 5 | ||
Ruimte en leefomgeving (A9, Stadshart, facilitaire projecten) | 576 | 5 | ||
Winstafdracht diverse grondexploitaties | -1.044 | 5 | ||
Leges en toezicht omgevingsvergunning | 940 | 5 | ||
Grondexploitatie herstel en nazorg* | 20 | 5 | 20 | |
Pensioenwet ambtsdragers | -350 | 6 | ||
Bluswatervoorzieningen* | 143 | 6 | 103 | |
Openbare orde en veiligheid | 383 | 6 | ||
Decembercirculaire algemene uitkering | 884 | 8 | ||
Lokaal werkbudget Oekraïne* | 1.265 | 8 | 856 | |
Vennootschapsbelasting | 1.731 | 8 | ||
Overige verschillen | 1.138 | alle | ||
B. Verklaard verschil | 7.440 | 1.342 | -600 | |
* Fasering naar komend jaar via beslispunt | -1.342 | -1.342 | ||
** Fasering grondexploitaties; voordeel in komende jaren | 600 | 600 | ||
Resultaat 2024 incl. faseringsverschillen | 6.698 | 0 | 0 |
Rekening houdend met de faseringsverschillen en fasering winstafdracht grondexploitaties is de afwijking ten opzichte van de begroting 2024 niet € 7,4 miljoen negatief, maar afgerond € 6,7 miljoen nadelig. Voor het meerjarig beeld van de algemene reserve zijn dit geen substantiële afwijkingen.
Goedkeuringstolerantie
In het raadsvoorstel normenkader voor de rechtmatigheidsverantwoording over de jaarrekening 2024 (december 2024) staat aangegeven dat de raad de wettelijke bepaalde waarden voor de goedkeuringstolerantie hanteert:
Goedkeuringstolerantie | Goedkeurend | Beperking | Oordeelonthouding | Afkeurend |
---|---|---|---|---|
Fouten in de jaarrekening (% lasten) | <=1% | >1%<3% | - | >=3% |
Onzekerheden in de controle (%lasten) | <= 3% | >3%<10% | >=10% | - |
Voor het beoordelen van geconstateerde fouten en onzekerheden in de jaarrekening voor het aspect rechtmatigheid wordt een percentage van de lasten + dotaties aan de reserves gehanteerd. In hoofdstuk "4.2 Overzicht baten en lasten totaal per programma" staat aangegeven dat het basisbedrag voor deze berekening € 415 miljoen betreft (zie regel resultaat bij de kolom "lasten rekening 2024"). Dit leidt tot de volgende goedkeuringstoleranties:
# voor fouten geldt een goedkeuringstolerantie van <=1%: afgerond € 4,15 miljoen;
# voor onzekerheden geldt een goedkeuringstolerantie van <=3%: afgerond € 12,45 miljoen.
De rechtmatigheidsverantwoording van het college maakt onderdeel uit van de jaarrekening. De accountant beoordeelt de jaarrekening of deze een goed financieel beeld geeft, inclusief de rechtmatigheidsverantwoording, maar geeft geen apart oordeel over de rechtmatigheid. De accountant controleert of de informatie in de jaarrekening klopt en betrouwbaar is. Als er fouten of onduidelijkheden over de rechtmatigheid zijn, en deze niet van invloed zijn op de juistheid van de jaarrekening, dan heeft dat geen effect op de goedkeuring van de accountant.
Het college legt via het verplichte model (zie hoofdstuk 4.5 “rechtmatigheid”) verantwoording af in de jaarrekening. Alle rechtmatigheidsafwijkingen boven de verantwoordingsgrens worden in deze verantwoording kort en bondig benoemd. In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie wordt ondernomen om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.