Financieel overzicht
bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Saldo | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 2023 | Primitief | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | 2024 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 8.957 | 9.373 | 8.727 | 7.107 | -1.621 | 8.085 | 6.212 | -1.872 | -252 |
0.63 Parkeerbelasting | 2.921 | 2.767 | 423 | 3.315 | 2.892 | 557 | 4.242 | 3.685 | 793 |
2.2 Parkeren | -139 | -126 | 1.121 | 986 | -136 | 955 | 849 | -106 | 29 |
2.5 Openbaar vervoer | -228 | -243 | 418 | 0 | -418 | 469 | -46 | -515 | -97 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 1.961 | 935 | 11.249 | 14.482 | 3.233 | 1.271 | 3.162 | 1.891 | -1.342 |
8.1 Ruimte en leefomgeving | -6.975 | 3.402 | 9.730 | 1.117 | -8.613 | 9.713 | 1.676 | -8.037 | 576 |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 166 | 6.080 | 3.419 | 3.955 | 536 | 2.451 | 1.944 | -508 | -1.044 |
8.3 Wonen en bouwen | 598 | -1.781 | 5.342 | 5.015 | -327 | 4.916 | 5.767 | 851 | 1.177 |
Totaal saldo van baten en lasten | 7.260 | 20.406 | 40.429 | 35.976 | -4.453 | 28.417 | 23.806 | -4.611 | -159 |
Reservemutatie | -709 | 557 | 10.354 | 6.811 | -3.542 | 10.228 | 6.283 | -3.945 | -403 |
Resultaat | 6.551 | 20.963 | 50.782 | 42.787 | -7.995 | 38.645 | 30.088 | -8.556 | -561 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Ouderkerkerlaan 150 (nadeel € 0,6 miljoen)
De grondverkoop heeft nog niet plaatsgevonden. Vanwege zeer gedetailleerde onderhandelingstraject vanuit ontwikkelaar is de anterieure overeenkomst later dan verwacht gesloten. Hierdoor is de omgevingsvergunning later aangevraagd. De verwachting is dat de grondtransactie in 2025 wordt afgerond.
Hogere energielasten (nadeel € 92.000)
De gemeente maakt gebruik van dagtarieven energie en deze zijn door een tekort aan zonlicht en wind hoger uitgevallen.
Onderhoudswerkzaamheden overige gebouwen (nadeel € 288.000)
Het afgelopen jaar is een aanzienlijke toename geweest in het aantal storingen en onvoorziene calamiteiten. Deze stijging is deels te wijten aan de veroudering van de gebouwen en deels aan de sterke prijsontwikkeling van de onderhoudscontracten.
Extern advies overige gebouwen (nadeel € 324.000)
Deze kosten worden gemaakt in het kader van het beheer, de opstelling en de actualisatie van het Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP), welke jaarlijks worden uitgevoerd. Bij de Perspectiefnota 2026 wordt het Meerjaren Onderhoudsplan meerjarig geactualiseerd.
Uilenstede (nadeel € 100.000)
Een deel van het gebouw is niet verhuurd met als gevolg lagere huurbaten van € 47.000. Daarnaast zijn de energiekosten voor Uilenstede € 53.000 hoger dan begroot.
Voorbereidingskrediet Cultuurstrip (voordeel € 380.0000)
Door aanpassingen in het ontwerp is er enige vertraging opgetreden. Het voorbereidingskrediet wordt gedekt uit de reserve "Overige toekomstige huisvesting" op programma 2. Het voordeel dient beschikbaar te blijven voor de uitvoering in 2025.
Voorbereidingskrediet Medisch Centrum Lindenlaan (voordeel € 328.000)
De voorbereiding is in september gestart. Het voorbereidingskrediet wordt gedekt uit de reserve "Overige toekomstige huisvesting" op programma 2. Het voordeel dient beschikbaar te blijven voor de uitvoering in 2025.
Voorbereidingskrediet Verduurzamen Vastgoed (voordeel € 293.0000)
De voorbereidingen voor het verduurzamen van het vastgoed vormen een doorlopend project. Vanwege een vertraagde aanloop, doordat het project recentelijk is gestart, zal het budget voor deze werkzaamheden in 2025 worden aangewend. Het voorbereidingskrediet wordt gedekt uit de reserve "Overige toekomstige huisvesting" op programma 2. Het voordeel dient beschikbaar te blijven voor de uitvoering in 2025.
Voorbereidingskrediet verplaatsing Werf Legmeer (voordeel € 201.000)
De start van de voorbereidingen is recentelijk begonnen en zal in 2025 verder worden uitgewerkt. Het voorbereidingskrediet wordt gedekt uit de reserve "Overige toekomstige huisvesting" op programma 2. Het voordeel dient beschikbaar te blijven voor de uitvoering in 2025.
Budget zelfstandige energiebesparende maatregelen (voordeel € 75.000)
Voor de voortzetting van deze wettelijke verplichting dient het restantbudget overgeheveld te worden van 2024 naar 2025.
Transitievergoeding Olmenhof (nadeel € 110.000)
De werkelijke verbouwingskosten van Olmenhof bedroegen € 750.000 (begroot € 860.000). Het voordeel is vrijgevallen in het lokaal werkbudget Oekraïne.
De transitievergoeding vanuit het Rijk wordt gebaseerd op de werkelijke kosten. Dit betekent dat de vergoeding € 110.000 lager is dan begroot. Per saldo is de transitie budgettair-neutraal.
0.63 Parkeerbelasting
Parkeerbelasting (voordeel € 202.000)
De inkomsten parkeerbelasting zijn afkomstig uit de opbrengsten parkeerautomaten en parkeerapps. Voor 2024 is er een voordeel ontstaan van € 202.000.
Naheffingsaanslagen (voordeel € 586.000)
In 2024 is gestart met een pilot inzet scanauto. Dit heeft geleid tot een betere inzet van parkeerhandhaving ten opzichte van de oude situatie. Hierdoor zijn meer naheffingsaanslagen uitgeschreven (voordeel € 725.000). Als gevolg van de toegenomen naheffingsaanslagen zijn de kosten voor inning en bezwaar toegenomen (nadeel € 139.000). Bij de Perspectiefnota 2026 wordt een actualisatie opgesteld.
2.2 Parkeren
Parkeervergunningen (neutraal € 136.000)
De opbrengst van de parkeervergunningen is € 136.000 lager uitgevallen omdat in een aantal gebieden het betaald parkeren is teruggedraaid. De verwachting was dat deze geprognosticeerde inkomsten later in het jaar gerealiseerd zouden worden door het betaald parkeren in deze gebieden opnieuw in te voeren, maar dat is uitgesteld tot 2025. Deze tegenvallende opbrengsten zijn gecompenseerd door lagere uitgaven van € 136.000. Bij de Perspectiefnota 2026 wordt een actualisatie opgesteld.
Geen bouwgrondexploitatie (voordeel € 0,4 miljoen)
8.1 Ruimte en leefomgeving
Projectorganisatie grote projecten (voordeel € 0,1 miljoen)
De uitgaven voor de projectorganisatie grote projecten A9 en Stadshart zijn € 0,1 miljoen lager dan begroot. Dit is een optelsom van een aantal deelactiviteiten.
Omgevingsvisie (voordeel € 174.000)
voor de kosten van de Implementatie van de Omgevingswet is een lager bedrag onttrokken aan de Egalisatiereserve AA.
Overige activiteiten (voordeel € 95.000)
Dit voordeel is verdeeld over de activiteiten omgevingsbeleid, communicatie ruimtelijke projecten en verkenningen projecten en initiatieven.
Bouwgrondexploitaties
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur / 8.1 Ruimte en leefomgeving / 8.2 Grondexploitaties
Omdat het resultaat van de bouwgrondexploitaties elk jaar op de balans wordt opgenomen, is het saldo van baten en lasten in evenwicht. De belangrijkste uitzondering op dit evenwicht van baten en lasten zijn winstnemingen.
1. Winstnemingen: wikkelen af met het rekeningresultaat 2024
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur (nadeel € 1,3 miljoen)
Dit betreft De Loeten met € 1,4 miljoen minder winst. Zie toelichting bij neutrale afwijkingen die afwikkelen met de balans.
Dit jaar is geen mutatie van de verliesvoorziening met invloed op het resultaat 2024.
8.1 Ruimte en leefomgeving (voordeel € 0,2 miljoen)
Positieve resultaten € 156.000 hoger dan begroting (V)
Dotatie voorziening € 84.000 hoger dan begroting (N)
Vrijval voorziening € 127.000 hoger dan begroting (V)
Zie voor de toelichting het aparte hoofdstuk "Facilitaire projecten met toelichting"
8.2 Grondexploitaties niet bedrijventerreinen (nadeel € 1.174.000)
Het betreft de volgende winstafdrachten ad. € 1.044.000:
Kalkbranderij | voordeel | € 100.000 |
---|---|---|
Maccabiadelaan | nadeel | € 172.000 |
Middenwaard | nadeel | € 262.000 |
De Scheg | nadeel | € 221.000 |
Haagbeuklaan | nadeel | € 293.000 |
Overige projecten | nadeel | € 196.000 |
De toelichting staat bij 8.2 grondexploitaties neutrale afwijkingen (afwikkeling met de balans).
De onttrekking aan de voorziening met invloed op het resultaat 2024 bedraagt € 130.000 lager dan begroot (nadeel). Dit wordt veroorzaakt door een niet begrote dotatie voor Kalkbranderij, Maalderij en Lindenlaan van totaal € 159.000. Het project Bioscoop Stadshart is in 2024 afgesloten. Voor dit project is € 37.000 onttrokken dat niet is begroot.
Voor nazorg en herstel van Amsteldijk Zuid 183 moet in 2025 nog € 20.000 worden uitgegeven. Gezien de relatief geringe omvang van dit bedrag is de betreffende grondexploitatie afgesloten. Dit resulteert in hogere resultaatneming in 2024. Via een beslispunt bij deze jaarstukken wordt voorgesteld € 20.000 over te hevelen naar 2025.
2. Afwijkingen van lasten en/of baten van projecten: wikkelen af met de balans
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur (geen resultaat)
De afwijking op de baten en lasten zijn grotendeels te verklaren door ontwikkelingen binnen twee grondexploitaties. Bij de overige projecten zijn geen begrotingsafwijkingen groter dan € 100.000. Hiermee worden de voornaamste verschillen toegelicht.
Bedrijventerrein Amstelveen Zuid (BTAZ) (Lagere lasten € 10,5 miljoen, lagere baten € 8.000, neutraal met balans)
Voor BTAZ is met name in deelgebied Noordoost minder uitgegeven dan begroot. Dit heeft alles te maken met de beoogde verwervingen die in 2024 geraamd stonden maar doorschuiven naar 2025. Hiermee schuiven ook de gebudgetteerde kosten voor sloop, bouwrijp maken en bijbehorende civieltechnische (plan)kosten door naar 2025. In deelgebied Noordoost is in 2024 wel een koopovereenkomst getekend voor de beoogde verwerving van € 3,4 miljoen en de overdracht zal in januari 2025 bij de notaris plaatsvinden. Naast deze getekende koopovereenkomst stond in 2024 ook nog de verwerving van een andere grondeigenaar begroot. Echter lopen de gesprekken nog om tot aankoop te komen en schuiven de gerelateerde budgetten door naar 2025.
De inbreng van het gemeentelijk eigendom in deelgebied Noordwest is uitgesteld naar 2025
(€ 1,4 miljoen). Intern moest eerst worden onderzocht of verkoop van een deel van het terrein aan de naastgelegen eigenaar mogelijk is als onbebouwde grond, of dat het Didam-arrest dit verhindert, of dat het verstandiger is om bouwrijpe grond terrein te verkopen. Hierdoor schuiven ook de gebudgetteerde kosten voor sloop, bouwrijp maken en civieltechnische plankosten voor dit deel van het plangebied door naar 2025.
Voor deelgebied Noordoost en Noordwest, geldt dat het plankostenbudget iets te ruim was geraamd voor 2024, waardoor dit restantbudget zal doorschuiven naar de komende jaren. Tot slot is er voor beide deelgebieden minder aan onderzoekskosten en civiele werkzaamheden uitgegeven, omdat er in de uitvoering nog geen echte start is gemaakt. Ook is de geraamde subsidie niet ontvangen omdat de betreffende werkzaamheden nog niet zijn uitgevoerd.
De Loeten (Hogere lasten € 625.000, hogere baten € 10.000; resultaatneming € 1,4 miljoen nadelig)
Gronden die bij het openen van de grondexploitatie moesten worden ingebracht zijn destijds ten onrechte niet vanaf de balans naar de grondexploitatie geboekt. Dat is in 2024 gecorrigeerd. Daardoor is ook de totale resultaatneming lager geworden. Door een andere fasering is een deel van de resultaatneming naar een later jaar verschoven.
8.2 Grondexploitaties niet bedrijventerreinen (geen resultaat)
Over- en onderbestedingen op geraamde jaarbudgetten voor inkomsten en uitgaven van projecten worden over het algemeen veroorzaakt door afwijkingen ten opzichte van de verwachte fasering per jaar. Deze afwijkingen hebben geen invloed op (de toereikendheid van) het projectbudget.
De afwijkingen van baten en lasten zijn grotendeels te verklaren door ontwikkelingen binnen zeven grondexploitaties. Bij de overige projecten zijn geen begrotingsafwijkingen groter dan € 100.000. Hiermee worden de voornaamste verschillen toegelicht.
Alleman Kwartier (lagere lasten € 107.000 neutraal met balans)
Er is nog geen akkoord over de ontwikkeling van bouwblok G1. Dit heeft ertoe geleid dat de voorbereidingskosten voor de ontwikkelingen G1 en G2 zijn achtergebleven.
Kalkbranderij (Lagere lasten € 395.000, lagere baten € 80.000, neutraal met balans; hogere resultaatneming € 100.000)
De verwachting was dat het project in 2024 afgerond zou worden. Dit is niet gelukt. Er was meer tijd nodig voor het maken van bestekstekeningen, waardoor de aanbesteding van het woonrijp maken later was afgerond dan gepland.
Landtong (Lagere lasten € 189.000 neutraal met balans)
Van de gebudgetteerde sloopkosten is € 60.000 naar 2025 gefaseerd, omdat het opleveren van het schoolplein van de nieuwgebouwde school langer heeft geduurd dan verwacht (aannemer later gestart). Hierdoor kon de sloop van de resterende schoolgebouwen later starten. In afwachting van het nieuwe schoolgebouw was de school hierin nog gehuisvest. Het restantbudget van € 65.000 voor onderzoeken is voorlopig doorgeschoven naar 2025. Tot slot is gebleken dat het plankostenbudget voor de inhuur van externe deskundigen gedeeltelijk kon vervallen.
Maccabiadelaan (Hogere lasten €10.000, lagere baten € 913.000, neutraal met balans; lagere resultaatneming € 172.000)
De uitgifte van de grond heeft nog niet kunnen plaatsvinden door een bezwaar tegen de omgevingsvergunning. Dat houdt in dat de grondopbrengsten nog niet ontvangen zijn en er ook nog geen resultaat kan worden genomen.
Middenwaard (Lagere lasten €126.000, Lagere baten € 560.000, neutraal met balans; lagere resultaatneming € 262.000)
De uitvoering/realisatie voor Middenwaard deelgebied 1 en 2 is nog niet van start gegaan, doordat de uitwerkingen van beide deelplannen nog niet ver genoeg zijn. Hierdoor is het budget voor sloop (€ 25.000), onderzoeken (€ 35.000) en het bouwrijp maken van deelgebied 2 (€ 50.000) volledig doorgeschoven naar 2025. In 2024 hebben potentiële kopers van kavel 8 en 16 zich helaas teruggetrokken. De beoogde grondopbrengsten zijn daarmee doorgeschoven naar 2025. Door het naar achter schuiven van de opbrengsten, is de beoogde resultaatneming van 2024 niet meer aan de orde.
De Scheg (Lagere lasten € 141.000, hogere baten € 7.000, neutraal met balans; lagere resultaatneming € 221.000)
Voor deelgebied West is in oktober van dit jaar het bestemmings -en exploitatieplan onherroepelijk geworden. De voorziene kosten in 2024 waren begroot, zodat in 2024 / 2025 het gemeentelijk eigendom verkocht kon worden. Het merendeel van deze kosten wordt nu in 2025 voorzien.
Haagbeuklaan 1-3 (Lagere lasten €17.000, lagere baten € 298.000, neutraal met balans; lagere resultaatneming € 293.000)
De grondverkoop is vertraagd doordat er een beroep loopt bij de Raad van State tegen de vergunning en de ruimtelijke procedure. De baten en de resultaatneming zijn daarom in 2024 lager. De wijziging betreft een verschuiving in de fasering en heeft geen effect op het projectresultaat.
8.3 Wonen en bouwen
Verlening Omgevingsvergunningen (voordeel € 620.000)
De legesinkomsten en de hiermee samenhangende lasten worden begroot op basis van (project) ontwikkelingen en verwachte vergunningaanvragen. Daarbij zit altijd een risico dat de gemeente niet zelf kan beïnvloeden. Marktomstandigheden, het tempo van de ontwikkelaar/aanvrager zelf en economische omstandigheden (stikstofproblematiek, conflicten/oorlogen, hoge inflatie, grondstoffen schaarste, stijging van de rente etc.) beïnvloeden of en wanneer een project tot daadwerkelijke realisatie komt. Bovendien kan de gemeente alleen op basis van een inschatting van het initiatief een raming maken van de te verwachten leges. Concreet uitgewerkte bouwplannen zijn in deze fase niet beschikbaar. Dit alles leidt tot € 506.000 aan hogere baten dan was ingeschat. De hieraan gerelateerde lasten zijn € 61.000 hoger.
De hoogte van de voorziening dubieuze debiteuren omgevingsvergunningen wordt aan het einde van het jaar berekend. In 2024 kan € 175.000 meer vrijvallen dan was begroot.
Toezicht omgevingsvergunningen (voordeel € 320.000)
Bij grote projecten met een bouwsom vanaf € 500.000 wordt op basis van een vastgestelde aanname een reservering gemaakt voor de te verwachten kosten met betrekking tot het noodzakelijke toezicht op die grote projecten inclusief de constructieve toets. Op basis van nacalculatie worden de projecten “afgerekend” nadat deze zijn afgerond. In 2024 valt € 228.000 van de reservering vrij voor toezicht op basis van een actuele berekening. Daarnaast zijn de gerelateerde kosten voor toezicht € 95.000 lager dan ingeschat voor projecten 2024 met een bouwsom vanaf € 500.000.
Wet goed verhuurderschap (voordeel € 139.000)
Voor uitvoering van de Wet goed verhuurderschap zijn door het Rijk middelen beschikbaar gesteld. Dit is onder meer bedoeld voor inrichting van een meldpunt en inregelen van de handhaving. Het meldpunt is gerealiseerd en sinds begin 2024 bereikbaar voor vragen en meldingen van huurders. Het inregelen van de handhaving is in 2024 niet gerealiseerd vanwege beperkte capaciteit en andere prioriteiten, zoals het woonwagenbeleid.
Nieuwe woonruimteverdeling (voordeel € 117.000)
De nieuwe woonruimteverdeling is sinds 16 januari 2023 actief in onze woonmarktregio. Onder leiding van de gemeente Amsterdam is een regionale meerjarenbegroting gemaakt tot en met 2027. Uit de ontvangen afrekening van de kosten voor 2024 bleek dat de begroting te hoog is ingeschat en dat de beschikbare middelen voor uitvoering van de nieuwe woonruimteverdeling niet volledig zijn besteed. In 2025 wordt de gemeentelijke begroting herzien en zo nodig bijgesteld.