2.6 Bestuur, bevolking en veiligheid

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2024

Rekening 2024

Saldo

Programma

2023

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2024

0.1 Bestuur

-6.190

-4.356

4.537

0

-4.537

4.734

152

-4.582

-45

0.2 Burgerzaken

-2.043

-1.631

4.658

2.718

-1.940

4.536

2.559

-1.977

-37

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

-6.833

-6.911

7.720

0

-7.720

7.511

0

-7.511

208

1.2 Openbare orde en veiligheid

-4.328

-5.644

6.175

244

-5.931

5.793

437

-5.356

574

Totaal saldo van baten en lasten

-19.395

-18.541

23.089

2.963

-20.127

22.574

3.147

-19.427

700

Reservemutatie

299

105

0

105

105

37

44

7

-98

Resultaat

-19.095

-18.436

23.089

3.068

-20.022

22.611

3.191

-19.420

602

0.1 Bestuur
Burgemeester en wethouders (nadeel € 310.000)
In 2024 heeft er dotatie van € 350.000 plaatsgevonden aan de v oorziening Alg. pensioenwet politiek ambtsdragers (APPA). De toelichting staat opgenomen bij de betreffende voorziening op dit programma. Daarnaast heeft Amstelveen een pensioenuitkering ontvangen van € 140.000 voor een ex-wethouder en op verzoek is dit doorgestort naar stichting pensioenfonds voor de woningcorporaties (neutraal).

Gemeenteraad/Rekenkamer/Griffie (voordeel € 225.000)  
De budgetten van de gemeenteraad, rekenkamer en griffie vertonen een positief saldo van € 225.000. Dit wordt met name verklaard door de hierna vermelde afwijkingen. 

1. Vergoedingen gemeenteraad (voordeel € 63.000) 
De vergoedingen aan de gemeenteraad vallen lager uit dan begroot. De looncompensatie in de begroting van de gemeente Amstelveen was hoger dan de looncompensatie waarmee het ministerie van Binnenlandse zaken heeft gerekend. 

2. Werkkostenregeling gemeenteraad (nadeel € 69.000) 
De werkkostenregeling is landelijk in 2015 geïntroduceerd om de administratieve lastendruk van werkgevers te verlagen. Hoofdregel is dat alle vergoedingen en verstrekkingen die in het kader van de dienstbetrekking worden toegekend tot het loon van de medewerker worden gerekend. De netto onkostenvergoeding van de raad valt hieronder en moet verplicht in het forfait van de werkkostenregeling worden ondergebracht van de gemeente Amstelveen. Met ingang van 2023 wordt de naheffing van de gemeenteraad verantwoord op taakveld 0.1 Bestuur. 

3. Diverse overige posten (voordeel € 74.000) 
In 2024 heeft de gemeenteraad geen opdracht gegeven voor extern onderzoek en geen gebruik gemaakt van het opleidingsbudget. Het beschikbaar gestelde budget voor de raadsinformatie pagina is niet volledig besteed.  

Op basis van de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2022 kunnen fracties die gekozen zijn in de gemeenteraad aanspraak maken op een fractievergoeding. De financiële bijdrage bestaat uit een jaarlijks basisbedrag van € 2.500 per fractie en een variabel deel van € 700 per raadszetel. De afrekening over het jaar 2023 heeft geleid tot een teruggave van € 15.000. 

4. Sustainable Development Goals (voordeel € 48.000) 
In 2024 was € 90.000 beschikbaar voor Sustainable Development Goals (SDG programma). Hiervan is € 40.000 overgeheveld naar 2025 om het laatste thema Inclusiviteit vorm te geven in 2025. De werkgroep SDG heeft mede door capaciteitsgesprek op de griffie, een aantal geplande activiteiten niet uitgevoerd. De raad is wel aanwezig geweest op de Doe-het-duurzaam markt in november. Vanuit andere middelen is er geld beschikbaar gesteld voor de regentonnenactie. Ook voor de kerstballenactie was er dit jaar geen budget nodig, omdat er nog kerstballen over waren van vorig jaar.  

0.2 Burgerzaken
Burgerzaken (nadeel € 48.000)
De gerealiseerde inkomsten uit hoofde van reisdocumenten, garantverklaringen en naturalisaties zijn € 160.000 lager dan verwacht. De lagere inkomsten leiden tot een lager bedrag van € 112.000 aan rijksafdrachten.

1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Functioneel Leeftijdsontslag (voordeel € 61.000)
De Brandweer Amsterdam-Amstelland stort jaarlijks bij in de levenslooptegoeden van de brandweermedewerkers. Dit fluctueert per jaar en levert geen extra kosten op, maar betreft een verschuiving in de tijd. De vervroegde storting die bij Amstelveen in rekening wordt gesteld, komt volgens de financiële verordening ten laste van de reserve FLO en is daarmee per saldo budgettair neutraal.

Crisisbeheersing en Brandweer (nadeel € 101.000)
In de begroting 2024 van de Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland (VrAA) leek het dat alle taken Bevolkingszorg vanuit de gemeente Amsterdam overgegaan waren naar de VrAA. De meerjarenbegroting 2024 van Amstelveen is hierop aangepast. Nu blijkt dat een deel van Bevolkingszorg nog bij gemeente Amsterdam is achtergebleven. Inmiddels heeft gemeente Amsterdam, in lijn met een nog te ondertekenen Overeenkomst Bevolkingszorg en Crisiscommunicatie, een bedrag van € 101.000 in rekening gebracht bij gemeente Amstelveen.

BTW Beveiliging hotels Oekraïense vluchtelingen (voordeel € 60.000)
De VNG, belastingdienst en het ministerie hebben een praktische afspraak gemaakt hoe elke gemeente met de btw voor opvang van Oekraïense vluchtelingen om moet gaan. Hierbij is gekozen voor de ‘30/70 regeling’. Dit betekent dat 70% van de BTW van alle kosten, die vanuit het ontvangen normbedrag worden vergoed, kostenverhogend is. Op het geschatte (kostenverhogende) BTW-bedrag ontstaat een voordeel van € 60.000.

Bluswatervoorzieningen (voordeel € 143.000)
De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland heeft een analyse gemaakt van de bluswaterdekking in Amstelveen. Naar aanleiding hiervan worden de bluswatervoorzieningen in opdracht van de gemeente uitgebreid met onder andere de drinkwaterbedrijven Waternet en PWN. Hiervoor is een totaalbedrag vanaf 2023 beschikbaar gesteld van € 1.038.000 voor 4 jaar. De Veiligheidsregio is zich verder aan het verdiepen in de bluswatervoorzieningen. Dit leidt mogelijk óók nog tot extra maatregelen die vooralsnog uit het beschikbare budget zullen worden gefinancierd.

De uitvoering van deze werkzaamheden vindt plaats vanaf najaar 2024 met een doorloop naar 2025 en 2026. De geplande werkzaamheden voor 2024 zijn voor circa 50% gereed, de restwerkzaamheden worden in 2025 uitgevoerd. Via een beslispunt bij deze jaarstukken wordt voorgesteld € 103.000 over te hevelen naar 2025.

Daarnaast waren in 2024 geen onvoorziene zaken waardoor het reguliere onderhoudsbudget een onderschrijding van € 40.000 vertoont.

1.2 Openbare orde en veiligheid
De onderschrijding van € 383.000 valt uiteen in de volgende onderdelen:
1.Minder uitgaven voor (subsidie) veiligheidsprojecten (€ 95.000)
2.Cameratoezicht (€ 66.000);
3.Weesfietsen (€ 45.000);
4.Diverse budgetten (€ 177.000)

1. Diverse projecten (voordeel € 95.000)
Er is een beperkt aantal aanvragen voor subsidie ontvangen, zowel door ondernemers als inwoners, en er zijn weinig bijdragen uitgekeerd voor veiligheidsprojecten ondanks de communicatie hierover. Daarnaast waren ook geen grote incidenten die hebben geleid tot kosten. Voor het beheersen van de grote bezoekersstromen tijden de bloesemperiode in het Amsterdamse Bos zijn geen kosten voor veiligheidsmaatregelen gemaakt. Op grond van een afspraak met het Amsterdamse Bos worden de kosten van deze maatregelen om het jaar gefinancierd door het Bos en de gemeente. Het jaar 2024 was voor het Bos. De kosten voor veiligheidsmaatregelen tijdens de Sinterklaasviering zijn dit jaar via een evenementensubsidie opgevangen.

2. Cameratoezicht (voordeel € 66.000)
Evenals in het voorgaande jaar zijn de kosten voor deelname aan de Centrale CameraToezichtsRuimte in Amsterdam (CCTR) niet in rekening gebracht door gemeente Amsterdam en zullen ook voor 2024 niet meer in rekening worden gebracht. Voorts is de inzet van mobiel cameratoezicht beperkt gebleven tot twee incidenten voor een relatief korte periode.

3. Weesfietsen (voordeel € 45.000)
In 2024 is er een aanwijzingsbesluit weesfietsen Amstelveen in werking getreden. Pas vanaf het najaar zijn weesfietsen in heel Amstelveen verwijderd in verband met dit noodzakelijke aanwijzingsbesluit. Verwijderde weesfietsen moeten tijdelijk in (gehuurde) opslagruimte worden opgeslagen. Ook de kosten voor inzet van personeel materiaal zijn hierdoor lager uitgevallen.

4. Diverse budgetten (voordeel € 177.000)
Dit betreft een mêlee aan verschillen, zoals een incidenteel ontvangen rijksbijdrage voor de regionale Casusregisseur radicalisering (€ 29.000), restant van het werkbudget APV en preventie (€ 37.000), vrijval uit de voorziening door afgehandelde dwangsommen (€ 45.000), wet op de Lijkbezorging (€ 26.000) en antidiscriminatie voorzieningen (€ 20.000).

Naast de hiervoor vermelde afwijkingen die afwikkelen met het rekeningresultaat is voor dit taakveld sprake van budgetoverheveling naar 2028 en een neutrale mutatie:

1. Veiligheidsmakelaars (voordeel € 191.000; wordt ingezet in 2028)
Door de krapte op de arbeidsmarkt, de gevraagde competenties en werkervaring heeft de werving van geschikte kandidaten langer geduurd dan verwacht. Het team veiligheidsmakelaars was halverwege het jaar 2024 volledig operationeel. Van het beschikbaar gestelde budget ad. € 450.000 resteert dit jaar € 191.000. Dit bedrag is via programma 7 (overhead), waar de bedrijfsvoeringskosten worden verantwoord, gereserveerd om de looptijd van dit project te verlengen. Het voordeel op dit taakveld moet dus in relatie worden gezien met de reservering op programma 7.

2. Ondermijning (neutraal € 120.000)
De gemeente Amstelveen ontvangt rijksbijdragen via het Regionale Informatie- en Expertise Centrum (RIEC) voor de uitvoering van regionale taken in de 5 Amstelland gemeenten voor onder andere ondermijning. Amstelveen is de formele werkgever voor regionale medewerkers op dit onderdeel waardoor het budget voor de inzet van deze medewerkers via de begroting van Amstelveen loopt. De overige kosten die gemoeid zijn met de uitvoering van deze regionale taken worden vergoed door het RIEC. Deze uitgaven en inkomsten zijn niet opgenomen in de begroting van de gemeente Amstelveen.

Deze pagina is gebouwd op 05/06/2025 13:45:56 met de export van 05/06/2025 13:42:51