Financieel overzicht
bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Saldo | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 2023 | Primitief | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | 2024 |
0.5 Treasury | 3.649 | -1.014 | 499 | 5.157 | 4.658 | 453 | 5.328 | 4.875 | 217 |
0.61 OZB Woningen | 11.590 | 13.712 | 1.317 | 14.961 | 13.644 | 1.394 | 15.046 | 13.652 | 7 |
0.62 OZB Niet woningen | 12.084 | 14.374 | 439 | 14.930 | 14.491 | 439 | 14.840 | 14.401 | -90 |
0.64 Belastingen overig | -63 | -69 | 69 | 0 | -69 | 69 | 0 | -69 | 0 |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 159.780 | 162.940 | 0 | 169.169 | 169.169 | 0 | 170.053 | 170.053 | 884 |
0.8 Overige baten en lasten | 12.883 | 170 | 1.196 | 10.505 | 9.309 | 243 | 10.975 | 10.733 | 1.424 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VPB) | -819 | -3.007 | 2.450 | 0 | -2.450 | 719 | 0 | -719 | 1.731 |
Totaal saldo van baten en lasten | 199.103 | 187.106 | 5.970 | 214.721 | 208.751 | 3.316 | 216.241 | 212.925 | 4.173 |
Reservemutatie | -1.463 | -1.000 | 8.000 | 8.400 | 400 | 8.000 | 8.400 | 400 | 0 |
Resultaat | 197.640 | 186.106 | 13.970 | 223.121 | 209.151 | 11.316 | 224.641 | 213.325 | 4.173 |
0.5 Treasury
In 2024 is gedurende het jaar de begroting voor de opbrengst schatkistbankieren aangepast met eerst € 2,5 miljoen bij de Perspectiefnota en bij de tweede tijdvakrapportage met € 1,3 miljoen totaal € 3,8 miljoen). Bij opmaak van de rekening blijkt de rentebaat uiteindelijk € 4,0 miljoen.
0.61 OZB woningen en 0.62 OZB Niet woningen
De taakvelden 0.61 en 0.62 bevatten naast de OZB-inkomst ook uitvoeringslasten/-baten om deze inkomst te realiseren.
Op de verwachte € 29,8 miljoen aan OZB-opbrengst wordt met de huidige inzichten een incidenteel tekort van € 110.000 verwacht. De werkelijke opbrengst over het aanslagjaar 2024 zal nog wijzigen door het opleggen van aanslagen en het afhandelen van bezwaarschriften in 2025. Structureel zal dit niet leiden tot aanpassing van de OZB-opbrengst.
0.7 Algemene uitkering
De actuele begrotingsraming 2024 is gebaseerd op de septembercirculaire. De uitkomsten daarvan zijn meegenomen in de begrotingsraad van november 2024.
Via de decembercirculaire is aanvullend voor 2024 € 0,9 miljoen ontvangen en verantwoord op taakveld 0.7 algemene uitkering. Dit sluit aan op de raadsbrief "Uitkomsten decembercirculaire 2024 algemene uitkering gemeentefonds" van januari 2025. Het effect van de decembercirculaire komt per definitie als begrotingsafwijking tot uitdrukking, omdat na het beschikbaar komen hiervan geen gelegenheid meer is om nog een begrotingswijziging aan de gemeenteraad voor te leggen.
0.8 Overige baten en lasten
Stelpost onvoorzien (€ 0,2 miljoen voordeel)
In 2024 is geen gebruik gemaakt van deze stelpost en het volledige bedrag van € 236.000 valt incidenteel vrij.
Dotatie voorziening dubieuze debiteuren (€ 0,1 miljoen nadeel)
Volgens de beschreven systematiek in de financiële verordening moet € 0,1 miljoen gedoteerd worden aan de voorziening.
Lokaal werkbudget Oekraïne (€ 1,265 miljoen voordeel)
Via diverse raadsbesluiten is € 38,9 miljoen vanuit de algemene reserve beschikbaar gesteld voor het lokaal werkbudget Oekraïne. Tot en met de jaarschijf 2024 is € 38,1 miljoen beschikbaar gesteld. Op de stelpost resteert een bedrag van € 856.000 dat niet is aangevraagd voor de opvang. Via een beslispunt bij deze jaarstukken wordt voorgesteld dit beschikbaar te houden voor 2025 via budgetoverheveling.
Bij de definitieve beoordeling van de SPUK-regeling bij opmaak van de jaarstukken blijkt dat het te declareren bedrag voor de opvang van ontheemden € 409.000 hoger is dan via voorschot is aangevraagd.
0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb)
Actualisering van de grondexploitatie bij opmaak van de jaarstukken resulteert in € 1.731.000 lagere lasten Vpb dan begroot. Dit betreft voor € 1,17 miljoen een correctie over 2023.
In de Perspectiefnota 2026 wordt een actueel meerjarig beeld van de grondexploitaties uitgewerkt waarbij ook de Vpb verplichting 2025 wordt geactualiseerd.